האיחוד האירופי משקיע היום בשביל המחר

תשתיות תחבורה ואנרגיה, מדע וחינוך, גבולות ושכנות - אלה הם סדרי העדיפויות של התקציב הפיננסי של האיחוד האירופי לתקופה של שבע השנים הבאות. על פי ההצעה של הוועדה, התקציב הפיננסי הרב שנתי 2014-2020 מסתכם ב- 1,025,000,000 € התחייבויות (1.05% מסך הכנסות האיחוד הלאומי) ו- 972,200,000,000 € תשלומים (1% מסך הכנסות האיחוד האירופי).
 
נשיא הנציבות האירופית ז'וזה מנואל בארוסו והממונה על התקציב והתכנון הפיננסיים יאנוש לוואנדובסקי הציגו את ההצעה ביום רביעי ה-29 יוני בערב לאחר דיונים ארוכים של הנציבות, כפי שהוסבר על ידי מר בארוסו בפרלמנט האירופי. הוא מיהר להודיע כי בתגובה להתחייבותה של המועצה האירופית כלפי יוון בשבוע שעבר, הציעה הנציבות עלייה זמנית בשער המימון המשותף של 5-10 נקודות אחוז, כאשר מדינה חברה מקבלת סיוע כספי הן באזור האירו ומחוצה לו. המטרה היא להפחית את שיעור המימון המשותף הלאומי ובכך לסייע לאיחוד הפיסקלי במדינות אלה.
 
טריליון אירו תקציב

תחומי מפתח במדיניות התקציב של האיחוד האירופי עבור 7 השנים הקרובות הם: תשתיות, מחקר ופיתוח, חינוך ותרבות, ביטחון ואירופה גלובלית. קרנות תשתיות הוגדלו בשיעור של 287%, לעומת התקציב הנוכחי, לסך של 50 מיליארד אירו. תקציב החינוך וההכשרה עלה ב-68% ל-15.2 מיליארד אירו ותקציב המחקר והחדשנות גדל ב-46% ל-80 מיליארד אירו.
 
המימון המוקצה לביטחון, גדל ב-62% ל-18.5 מיליארד אירו, שמטרתם להתמודד עם הגנה על הגבולות החיצוניים, הגירה וכו'. היחסים בין האיחוד האירופי לשכנים מדרום ומזרח יתוחזקו בעזרת 70 מיליארד אירו, 19% יותר מהתקציב השוטף הקודם.
 
אחד החידושים בתקציב הוא יצירת קוי תחבורה מקשרים בכל האיחוד, שמטרתם להגדיל את היתרונות של פרוייקטי תשתיות פאן-ארופיים. תקציב הקרן 40 מיליארד אירו ועוד 10 נוספים מהקרן ללכידות. המטרה מימון פרויקטים בטכנולוגיות תחבורה, אנרגיה ומידע. הנציבות גם מציעה ליצור אג"חים כדי לממן פרויקטים של תשתיות. המטרה היא להגדיל את דירוג האשראי של פרויקטים ובכך למשוך מימון נוסף.
 
 
צריך לרוץ מהר
במהלך שבע השנים הבאות מדיניות הלכידות תתמקד במדינות ואזורים עניים. הנשיא בארוסו חזר והדגיש את הצורך בסולידריות ותמיכה במדינות עניות ובחברות חדשות באיחוד. סך של 376 מיליארד אירו יוקצו ללכידות כלכלית, חברתית וטריטוריאלית.
מדיניות הלכידות תהיה מקושרת באופן הדוק יותר למטרות לשנת 2020. הדבר ייעשה על ידי הצבת תנאים מיוחדים הקשורים לתחום הכלכלי. זה יבטיח, מצד אחד, כי קרנות האיחוד האירופי מנוצלות על ידי המדינות החברות על מנת להשיג את יעדי אירופה 2020, ומצד שני - כי הכספים לא הוצאו על מדיניות כלכלית רעועה. המימון בעתיד יהיה תלוי בהערכה של התוצאות. "חוסר ההתקדמות במילוי תנאים אלה יצמיח השעיה או ביטול של קרנות".
 
בתגובה להצעת הוועדה לפיתוח אזורי בפרלמנט האירופי, הנציבות מציעה יצירת קטגוריה חדשה של אזורים הזכאים לקבל מימון של האיחוד האירופי – שיכונו אזורי מעבר, עם תמ"ג לנפש בין 75% ל- 90% מהתמ"ג הממוצע באיחוד.
חלקן של מדיניות הלכידות ומדיניות החקלאות המשותפת בתקציב האיחוד האירופי יגיע עד 2020 ל-0. השינויים העיקריים במדיניות החקלאות המשותפת קשורים לצמצום הדרגתי של ההבדלים בין סובסידיות במדינות החברות השונות, וכן הפיכת החלקאות לירוקה, 30%מהכסף לחקלאים ילך לאמצעים סביבתיים.
 
מקורות הכנסה עצמיים
כצפוי, הוועדה מציעה, כי החל מ-2018 לכל המאוחר, כדי להציג מקורות הכנסה משל עצמו, ייקבע מע"מ בשיעור 1% וכן מס עסקאות פיננסיות (FFT). שיעור FFT ייקבע בחקיקה של הנציבות, הצפויה בסתיו. המטרה היא שבשנת 2020 ההכנסה מהמיסים תהווה 40% מתקציב האיחוד האירופי.
הוועדה עצמה העדיפה בעבר את המיסוי על רווחים ועל שכר במוסדות פיננסיים. המס על המגזר הפיננסי יפחית את הנטל על המדינות החברות התורמות לתקציב המשותף ויאפשר מערכת איסוף מרכזית, גם סקר יורופברומטר תומך, 61% מהאירופאים הם בעדו. ובכל זאת, הנשיא בארוסו הסביר כי למעשה הציפיה כי ה-FFT יוצג ברחבי העולם ולא רק באיחוד וזה לא צפוי לקרות.
הנשיא הבא של הבנק האירופי המרכזי, טוען כי הנהגת מס זה אינה פותרת את הבעיה העיקרית של המערכת הפיננסית - סיכון מוסרי. מס זה מעודד התנהגות ספקולטיבית. ויש גם סיכון לקביעת עלות גבוהה יותר של עסקאות כדי להפחית את הנזילות, דבר אשר יגדיל גם הוא את הספקולציות.
כפי שנשיא הנציבות ציין, עד כה עשר מדינות חברות כבר הציגו מנגנונים שונים למיסוי עסקאות פיננסיות אך נדרשת גישה אחידה כדי לא לסכן את שוק השירותים הפיננסיים המקומי. שאלה זו שנויה במחלוקת בין הפרלמנט האירופי ומועצת המדינות החברות. קבוצה של מדינות, ובהן בולגריה, כבר הודיעו על התנגדותן להנהגת מסים חדשים על המגזר הפיננסי.
 
חשבונות נקיים לאיחוד חזק
כדי לפשט את המערכת הקיימת של החזרים ותיקונים, שהיא מסובכת מדי, אינה שקופה במידה מספקת, הנציבות האירופית מציעה להחליפה במערכת קבועה של סכומים חד שנתיים לתקופה של שבע שנים. בשלב זה ארבע מדינות משלמות יותר ממה שהן מקבלות. לפי השיטה החדשה, בריטניה תקבל הפחתה של 3.6 מיליארד אירו, גרמניה - 2.5 מיליארד אירו, הולנד -1.05 מיליארד אירו ושבדיה - 350 מיליון אירו.
באשר למקבלי כספים מתקציב האיחוד האירופי, הנציב ענה לשאלה של עיתונאי כדלקמן: "אני כנראה לא חושף תעלומה גדולה כאשר אני אומר כי המדינות שמקבלות הכי הרבה הן המדינות העניות. ליטא, לטביה, אסטוניה, בולגריה הן המנצחות הגדולות".
הנשיא בארוסו תיאר את התקציב כסביר וחדשני, והזהיר את המדינות החברות, שיקראו אותו לפני שהן דוחות אותו. מר בארוסו טוען כי "התקציבים באירופה גדלו בקצב קבוע אם כי נמוך מבעבר. אבל אם מסתכלים על הרמה הכללית של ההוצאה של המדינות החברות, תגלו כי הן גדלות ... גם בגלל שהקבלות גדלות".
הפרלמנט, לעומת זאת, מרוצה. "אני שמח לראות כי הצעות הוועדה משקפות את סדר העדיפויות של הפרלמנט האירופי: להוציא איפה שצריך כדי לחסוך במקום אחר. ומעל לכל, למצוא מקורות הכנסה אירופאים חדשים וע"י כך להוריד את תרומות המדינות".
 
  In the photo: President Barroso and Commissioner Lewandowski
 
המו"מ על התקציב יימשך למעלה משנה וצפוי להסתיים בהסכם בחודש דצמבר 2012.
 

פורסם ב-1 יולי 2011, מאת Ralitsa Kovacheva, סופיה
לקריאת המאמר המלא.